شعر آئینی، شعری است که با ارزشهای دینی گره خورده و میتوان گفت که این هنر برای عرض ارادت به ائمه اطهار(ع) و بیان منزلتهای دینی به کار گرفته میشود. شعر مانند هر هنر دیگری برای خلق، نیاز به پیشزمینههای ذهنی و مطالعه هنرمندان دارد و شاعران فعال در عرصه شعر آئینی نیز باید بکوشند تا مطالعه دینی خود را تقویت کنند.
داشتن اطلاعات صحیح دینی و بنمایه قوی از شناسنامه ائمه اطهار(ع)، سبک زندگی این بزرگواران و همچنین تاریخ حوادث دینی است که میتواند زمینه خلق شعر آئینی ناب و هنر ماندگار را فراهم آورد.
۹ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۵
حسین اسرافیلی: یکی از آفتهای شعر آیینی، برگزاری کنگرههایی است که به مناسبتهای مختلف برگزار میشود و ریشه آن هم در بیفرهنگی مسئولان فرهنگی ماست. البته میتواند این کنگرهها مفید باشد، مشروط بر اینکه با یک برنامهریزی درست و در یک زمان مرتبط برگزار شود. نه اینکه قدمبهقدم برگزار شود؛ آن هم نه برای اعتلای شعر آیینی،...
۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۴۷
محمدرضا سنگری: در حوزه شعر هیئت دو نوع شعر سوگ و سور وجود دارد، همچنین یکی از تقسیمبندیهای شعر هیئت، شعر تعبیری یا هرمنوتیک است که نوع دیگر شعر فاخر عاشورایی است که در هیئات از آن استفاده میشود مانند شعر محتشم کاشانی.
۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۷
رضا اسماعیلی: در مسیر پیادهروی اربعین، تعامل و گفتمانی که شاعران و هنرمندان با یکدیگر دارند، سبب باروری و بالندگی هر چه بیشتر ادبیات آیینی میشود، همچنین خاطراتی که از سفر به همراه میآورند میتواند منشأ برکات بسیاری باشد.
۲۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۰۰
رضا اسماعیلی: بسیاری از شعرهای آیینی ما با موضوع دین نوشته می شود در حالی که موضع آن دینی نیست و شعر آیینی محسوب نمی شود و در این راستا می توان گفت «حافظ» آیینی ترین شاعر ادبیات دینی ماست زیرا در تمام اشعار و ابیات او می توان به درستی موضع دین را ملاحظه کرد.
۲۶ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۶
هر زمان که صحبت از ادبیات عاشورایی به میان میآید، فوراً اذهان معطوف به گونه خاص ادبی آن هم در قالب مدح و منقبت اهل بیت(ع) میشود؛ در حالی که مثلاً پرداخت ادبی به اربعین و اجتماع عظیم شیعیان در آن میتواند باب جدیدی را در این حوزه به روی اهالی قلم باز کند.
۱۷ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۱۶
مصطفی محدثی خراسانی گفت: نگاه شعر پس از انقلاب به واقعه عاشورا متفاوت شد و این واقعه عظیم بشری را تنها در حزن و اندوه خلاصه نكرد و نگاه عزتمند و حماسی وارد شعر عاشورایی شد.
۱۷ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۲۶
پدر شعر آئینی کشور گفت: اشعار آئینی سخیف که بدون علم و آگاهی لازم سروده شده باشد، ممکن است مورد سوء استفاده و ابزار دست دشمنان قرارگیرد.
۱۱ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۹
بیژن ارژن: مداحان بیشتر سراغ جنبههای احساسی و عاطفی کربلا میروند تا مفاهیم حماسی و معرفتی. این مسئله سبب میشود نقش تفکر و اندیشه در واقعه کربلا کمرنگتر جلوه کند و چرایی این واقعه هولناک کمتر مورد توجه واقع شود.
۱۰ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۱
علیرضا قزوه با اشاره به لزوم ظریفاندیشی و حساسیت در انتخاب کلمات ادبیات آیینی گفت: هنگامی که شاعر میخواهد وارد فضای شعر آئینی شود باید به اوج مهارت و ظرافت برسد؛ چراکه این نوع شعر ظرافت زیادی دارد و نشناختن آنها میتواند حاشیههایی برای یک شاعر یا مداح ایجاد کند.
۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۱۳
حجت الاسلام سرلک انتخاب شعر برای مداحی را کاری دشوار دانست و گفت: اگر شعر در خدمت بیان حقیقت عاشورا نباشد، طبیعتا دزد قلوب مردم است.
۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۳
استادان دوره آموزشی شعر آیینی با تبیین خطوط و مرزهای این گونه شعری با سایر سرودهها، نسبت به اشعاری که بر مبنای مقاتل ناصحیح گفته میشود، هشدار دادند.
۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۲۸
جلیل واقعطلب با بیان اینکه افرادی با نام دین، ریشه دین را میزنند و با نام شعر آیینی ریشه شعر آیینی را از بیخ و بن میکنند، خواستار نظارت بر محتوای شعرهای آیینی شد.
۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۳
عاشورا حماسهای بینظیر در تاریخ بشری است که نامش تداعی گر نام بزرگ پرچمدار آزادی،آزادگی و ظلم ستیزی،حسین بن علی(ع) است.شخصیتی محوری و بیبدیل که جانهای مشتاق و آزادی خواه از هر زبان و ملتی را مجذوب خود ساخته و با جاری شدن بر زبان اهل ذوق و ادب جاودانگی آنها را رقم زده است.اما بیشک هرکسی به چشم خاکی خود این شخصیت ...
۷ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۰
رضا عبداللهی گفت: برخی شاعران شعرهای مذهبی و مداحیها برای برانگیختن احساسات مردم از واژههای پیش پاافتاده استفاده میکنند.
۳ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۷
اسماعیل امینی : صمیمی بودن لحن نوحه نباید به معنای مبتذل کردن تلقی شود؛ چرا که صمیمی بودن به معنای قابل درک کردن آن برای عموم مردم است و باید از اصطلاحات، تعابیر و اشاراتی استفاده شود که در شأن آن موضوع باشد.
۲۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۹
شعر ما فقط نباید مانند یک گاز اشکآور باشد و مستمع را به اشک ریختن وادار کند، بلکه باید علاوه بر عاطفه و ابعاد حماسی، تفکر و اندیشهی والای اهلبیت را نیز در خود جای داده باشد. برای همین شعر آیینی شعری ترکیبی است از سه عنصر عاطفه، حماسه و منطق.
۲۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۹
بیست و نهمین «شب شاعر» پاسداشت شاعر فقید اهل بیت مرحوم محمدحسن فرحبخشیان متخلص به ژولیده نیشابوری عصر دیروز با حضور چهرههای فرهنگی در سازمان هنری رسانهای اوج برگزار شد.
۲۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۱
حمیدرضا برقعی: من اگر روزی عشقی ماورایی را تجربه کنم دیگر نمیتوانم شعر عاشقانه نگویم و در حال حاضر هم عشق و ارادت عمیقی به اهل بیت(ع) دارم و نمیتوانم از ایشان ننویسم و این جوشش است. چراکه من به سراغ اشعار آیینی نمیروم بلکه شعر آیینی است که به سراغ من میآید.
۲۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۴۱
جواد محقق: هر مداحی در سه حوزه موسیقی، شعر و ادبیات و محتوا (روایت و حدیث) تخصص نسبی پیدا کند و با اهل فن، بزرگان و پیشکسوتان مرتبط باشد و از محضرشان استفاده کند
۲۰ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۴۰
پدر شعر آئینی کشور معتقد است شاعران اگر مانند مدافعان حرم نمیتوانند حضور فیزیکی در نبرد داشته باشند با آفرینش آثار عاشورایی فاخر و ماندگار از کیان و اعتبار اهل بیت(ع) دفاع کنند.